Flygande fågel

Eleverna får bygga och programmera en mekanisk fågel.

Genom att man vickar på fågeln höjs och sänks huvudet och då gör den ljud och flaxar med vingarna. Vi tittar också på hur mekaniken är uppbyggd och hur en hävstång fungerar.

Eleverna får också bekanta sig med rörelsesensorer och vippsensorer. Genom enkla programmeringsövningar lär de sig grunderna i blockprogrammering.

Tidsomfattning

Cirka två timmar och trettio minuter.

Anmälan din klass till flygande fågel

Det är begränsat antal platser vilket innebär att det är först till kvarn som gäller.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas

  • Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda och fungerar samt hur de är utformade och kan förbättras.

  • Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag.

Frågor besvaras av

Oscar Axelsson

Oscar Axelsson
Teknikcenteransvarig
Partnerskapet och
Kompetensutveckling Småland

Skriv ut sidan

Sidansvarig


Oscar Axelsson
oscar.axelsson@varnamo.se
Uppdaterad: 2021-12-14