Instagram logotyp
Visa sidor för...

ÅK 4-6:

Aktiviteter för årskurs 4-6 i grundskolan.

Välkommen med din anmälan.

  • NYHET : KATAPULTEN


    Bygg och konstruera en katapult som skall skjuta iväg en pingisboll på en måltavla. Till sin hjälp har eleverna ett sortiment av olika fjädrar. Vi undersöker tillsammans skillnaden mellan drag och tyckfjädrar och lär oss mer kring fjäders funktion. Innan konstruktionen kommer igång får eleverna skapa en digital skiss för att visa på konstruktionens uppbyggnad och stabilitet.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • KOPPLA EN FJÄRRSTYRNING


    En aktivitet i praktisk ellära med slutmålet att koppla in en fjärrstyrning till en eldriven bil. Eleverna undersöker och kopplar ihop de komponenter som ingår i en elkrets som t.ex. strömbrytare och motorer. Vi bygger en bil och konstruerar en fjärrstyrning. Eleverna ritar kopplingsschema av fjärrstyrningen och namnge delarna. Slutuppdraget blir att framföra sin bil på en hinderbana.
    Aktiviteten passar till NTA lådan "Kretsar kring el" och ger ett extra övningsmoment i koppling av slutna kretsar.

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • PROGRAMMERA MED QUIRKBOT


    En Quirkbot är en liten programmerbar enhet som kan styra konstruktioner gjord av sugrör, kopplingspunkter, lysdioder, motorer och sensorer. Aktiviteten börjar med att programmera en blinkande stjärna och avslutas med att använda de nyvunna kunskaperna till att bygga en självgående bil.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • SCRATCH JOYSTICK


    Vi kombinerar programmeringskunskaper i Scratch med mekanismer byggt av Lego. Vi bygger en joystick som styr karaktären i ditt dataspel. Programmet är lämpligt för klasser som har testat programmeringsspråket Scratch tidigare.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • SCRATCH


    Det här är en första introduktion i programmering i Scratch. Barnen får lära sig att göra ett enkelt program från start till slut. Deltagarna jobbar efter detaljerade instruktioner som ändå ger utrymme för att skapa en personlig utformning av spelet. Kursen riktar sig till lärare och elever utan förkunskap i Scratch.Med Scratch kan du programmera dina egna interaktiva berättelser, spel och animationer.
    Vill du veta mer, klicka härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • LÅDBILEN:


    Barnen bygger en bil av Lego och undersöker hur långt den åker ner för en backe (lutande plan) med olika byggkonstruktioner. Här arbetar barnen med att mäta avstånd samt med begrepp som friktion och luftmotstånd. Aktiviteten avslutas med en utmaning.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • PARISERHJULET:


    Barnen bygger och styr ett pariserhjul i Lego med hjälp av programmering och sensorer.
    Aktiviteten avslutas med en enklare utmaning i programmering

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

Sidansvarig: Oscar Axelsson