Instagram logotyp
Visa sidor för...

NYHET : KATAPULTEN

Beskrivning:

Bygg och konstruera en katapult som skall skjuta iväg en pingisboll på en måltavla. Till sin hjälp har eleverna ett sortiment av olika fjädrar. Vi undersöker tillsammans skillnaden mellan drag och tyckfjädrar och lär oss mer kring fjäders funktion.

Innan konstruktionen kommer igång får eleverna skapa en digital skiss för att visa på konstruktionens uppbyggnad och stabilitet.

Tidsomfattning:
Cirka 2,5 timmar.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas:

Teknik

• Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
  • Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system
  • Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller

Anmälan:

Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 24 augusti klockan 23.59.

Genom att klicka på "Skicka anmälan" godkänner jag att Campus Värnamo och Teknikcenteret sparar mina uppgifter som jag fört in i formuläret ovan. Uppgifterna kommer att användas till att administrera och informera om denna och andra aktiviteter i Teknikcentret.

Webbansvarig: Enikö Olsson
Sidansvarig: Silke Matusek