Visa sidor för...

ÅK 7-9:

Aktiviteter för årskurs 7-9 i grundskolan.

Välkommen med din anmälan.

  • NYHET: 3D- RITA DIN BRO


    En utmaning där eleverna ska med hjälp av 3D-teknik skapa en egen brokonstruktion. Eleverna får grundläggande kunskaper i 3D-modellering och konstruktion. Vi pratar om hur brons design anpassas bäst till tillverkningsprocessen i 3D-skrivaren. Deras bro skrivs sedan ut i Teknikcenters 3D-skrivare så eleverna kan utvärdera sina konstruktioner med ett praktiskt test.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • NYHET: TEXTPROGRAMMERING AV ARKADSPEL - IRL


    Med programmeringsspråket Swift som verktyg skapar eleverna under denna aktivitet en digital styrning av robotkulan Sphero. Programmeringen möjliggör att dataspelet PONG kan tas från skärmen till "In Real Life".Två spelare möter varandra på spelplanen, de kickar robotkulan över till varandra. Kulan är programmerad för att räkna poäng och beter sig precis som den digitala pongbollen i spelet.För att klara programmeringen är det från fördel att klassen har arbetat med "Learn to code 1" och "Learn to code 2" av Swift Playground. Länk till Swift Playgrounds.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • SWIFTPLAYGROUND PROGRAMMERA PÅ IPAD


    Lär dig grunderna i programmeringsspråket Swif tplayground på iPad. Efter en introduktion genomför eleverna små programmeringsuppdrag med stigande svårighetsgrad. Varje elev jobbar i sin egen takt och har tillgång till direkt feedback från programmet.
    Ett väldigt roligt sätt att lära sig programmeringsspråk!

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • FESTO PNEUMATIK


    Med Festos pedagogiska undervisningsmaterial med industrikomponenter bekantar sig eleverna med grunderna i pneumatik på praktiskt sätt. Eleverna monterar själva enkelverkande och dubbelverkande cylindrar och jämför dem med varandra. Dessutom lär de sig grundläggande automation.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • ROBOTSTRATEGI


    En problemlösningsaktivtet där eleverna ska utveckla sin egen strategi för att få roboten att röra sig över så stor yta som möjligt. Här lär sig eleverna grunderna i robotprogrammering. Dessutom använder de sensorer för att lösa uppdraget.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • VINDKRAFTVERK:


    Eleverna bygger ett vindkraftverk efter bygginstruktion. Sedan undersöks på ett systematiskt sätt hur antalet vingblad och vindintensiteten påverkar effekten. Aktiviteten ger kunskap och förståelse för naturliga tekniska system i naturen, olika energiformer och energiomvandlingar. Arbetet bygger på ett naturvetenskapligt arbetssätt.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • SOLCELLER OCH HANDGENERATOR:


    Eleverna bygger och undersöker solceller och handgenerator med hjälp av Lego. Eleverna jämför de olika sätten att generera elektrisk energi. Aktiviteten ger kunskap och förståelse för naturliga tekniska system, olika energiformer och energiomvandlingar, samt att konstruera efter ritning. Arbetet bygger på ett naturvetenskapligt arbetssätt.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • ROBOTHANDEN  


    En aktivitet där eleverna får bygga en avancerad transportrobot. Robotarmen är pneumatiskt styrd och eleverna kontrollerar rörelsen genom att öppna och stänga 3 olika luftventiler. Eleverna får sedan jobba med att effektivisera robotens rörelsemönster. Aktiviteten avslutas med en gemensam utmaning.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

Webbansvarig: Enikö Olsson
Sidansvarig: Oscar Axelsson