Visa sidor för...

TA FRAM EN PRODUKT:

Beskrivning:

En utmaning där eleverna skapar en produkt i en enkel produktutvecklingsprocess, med hjälp av modern 3D-teknik. Eleverna arbetar enligt följande steg:

• Lista behov som produkten ska uppfylla
  • Skissa på papper med måttangivelser
  • Skapa (modellera) i ett CAD-program
  • Producera, d.v.s. skriva ut produkten i 3D-skrivaren

Aktiviteten avslutas med en prestation- och funktionskontroll. Eleverna jobbar 2-3 st per grupp. Vi använder en gratisprogramvara som med fördel kan fortsätta användas på skolan och hemma.

Tidsomfattning:
OBS: Tidsomfattningen är 4-5 timmar.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas:

Teknik

• Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, för- slag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar.

• Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner.

• Dokumentation i form av manuella och digitala skisser och ritningar med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt dokumentation med fysiska eller digitala modeller.

• Enkla, skriftliga rapporter som beskriver och sammanfattar konstruktions- och teknikutvecklingsarbete.

Anmälan:

Det finns 6 lediga platser kvar. Sista anmälningsdag är den 31 januari klockan 23.59.
Anmälan till skolaktivteter - årskurs 7-9

T.ex. 2c

Anmäler intresse till följande aktiviteter: *
Flerval

Dagar som passar oss bäst: *
Flerval

Genom att klicka på "Skicka anmälan" godkänner jag att Campus Värnamo och Teknikcenteret sparar mina uppgifter som jag fört in i formuläret ovan. Uppgifterna kommer att användas till att administrera och informera om denna och andra aktiviteter i Teknikcentret.

Webbansvarig: Adam Bengtsson
Sidansvarig: Silke Matussek