Instagram logotyp
Visa sidor för...

TEXTPROGRAMMERING AV ARKADSPEL - IRL

Beskrivning:

Med programmeringsspråket Swift som verktyg skapar eleverna under denna aktivitet en digital styrning av robotkulan Sphero. Programmeringen möjliggör att dataspelet PONG kan tas från skärmen till "In Real Life".

Två spelare möter varandra på spelplanen, de kickar robotkulan över till varandra. Kulan är programmerad för att räkna poäng och beter sig precis som den digitala pongbollen i spelet.

För att klara programmeringen är det från fördel att klassen har arbetat med "Learn to code 1" och "Learn to code 2" av Swift Playground. Länk till Swift Playgrounds.

Tidsomfattning:
Cirka 2,5 h

Koppling till NTA-teman:
Kan med fördel genomföras som utvidgning till NTA-temat ”Banbrytande teknik” för att få en uppfattning av hur moderna styrsystem fungerar.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas:

Teknik

• Styr- och reglersystem i tekniska lösningar för överföring och kontroll av kraft och rörelse.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar principer för styrning och reglering med hjälp av elektronik.

Anmälan:

Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 24 augusti klockan 23.59.

Genom att klicka på "Skicka anmälan" godkänner jag att Campus Värnamo och Teknikcenteret sparar mina uppgifter som jag fört in i formuläret ovan. Uppgifterna kommer att användas till att administrera och informera om denna och andra aktiviteter i Teknikcentret.

Webbansvarig: Enikö Olsson
Sidansvarig: Silke Matussek