Instagram logotyp
Visa sidor för...

ÅK F-3:

Aktiviteter för årskurs F-3 i grundskolan.

Välkommen med din anmälan.

  • Nyhet: PROGRAMMERBAR KULBANA


    Barnen bygger en enkel kulbana i LEGO efter egna idéer. Den ansluts till en motor. En mekanik sätter kulbanan i rörelse och kulan ska hitta sin väg till målet.

    Kulbanan gestaltar barnen själva. De både utnyttjar gravitationskraften och kulbanans lägesändringar orsakad av motorn.

    I slutet installerar och programmerar eleverna en rörelsesensor som räknar hur många bollar som hittar till målet. Poängräknaren kan piffas upp med ljud. För detta använder sig eleverna av enkel blockprogrammering.


    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • FLYGANDE FÅGEL


    Eleverna bygger och programmerar en mekanisk fågel som gör ljud och flaxar med vingarna när den aktiveras genom att man med handen vickar fågeln uppåt och nedåt för att höja och sänka dess huvud.
    Vi tittar på hur mekaniken är uppbyggt och hur en hävstång fungerar.

    Under programmet bekantar sig eleverna med rörelsesensor och vippsensor. Genom enkla programmeringsövningar lär de sig grunderna i blockprogrammering.


    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • TRAKTORLASTARE


    En traktorlastare är uppbyggd på ett mycket smart sätt. Den gör det möjligt att transportera stora fyllda vattentunnor utan att vattnet töms ur.

    Klassen bygger med Lego Technic material en så kallad parallelföring - mekaniken som låter en last lyftas utan att dess vinkel i relation till markplanet ändras.
    Programmet fokuserar på att lära ut hur de enstaka mekaniska delarna samspelar och innehåller ingen programmering.

    Som avslutning sätter eleverna ihop en enkel modell av en parallellföring utav glasspinnar och påsnitar för att ta hem.


    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • JÄTTEN


    En trasdocka av Lego ska väckas till liv med hjälp av programmering. Hur många sekunder behöver motorn snurra för att Lego figuren ska komma upp och står upprätt? Vilken sorts mekanik används för lyften? Vad är en remskiva och hur måste den vara utformad?Det är frågor som tas upp i skolprogrammet ”Jätten”.Klassen bygger med Lego WeDo materialet efter instruktioner. Den färdiga byggsatsen programmeras sedan med ett enkelt blockprogrammeringsprogram i datorn. 
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • MASKINER SOM SNURRAR


    Barnen undersöker, bygger och programmerar mekanismer som drivs av remmar och kugghjul. Vad händer när remmen läggs på rakt och korsvis? Hur får jag ett kugghjul att snurra så snabbt som möjligt? I aktiviteten jobbar barnen först med färdiga instruktioner och tar sedan fram egna konstruktioner.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • RYTANDE LEJON:


    Barnen bygger och programmerar ett lejon av Lego som har både rörelsesensor och vippsensor. Aktiviteten handlar om hur man använder digitala verktyg och tekniska system. Den avslutas med en utmaning. 
    Lämplig aktivitet för grupper som besöker Teknikcentret för första gången.

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • KONSTRUKTÖR OCH PROGRAMMERARE:


    Barnen får prova på två yrken. Som konstruktör bygger barnen först efter ritning. Den rörliga legokonstruktionen programmeras. Aktiviteten avslutas med en utmaning, där yrkena praktiseras. Lämplig aktivitet för grupper som varit i Teknikcentret tidigare.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • DE MÄKTIGA FEM:


    En introduktion där barnen undersöker enkla maskiner hävstången, hjulet, blocket, lutande planet, kilen med hjälp av kraften och tyngden av sina egna kroppar. Experimenten visar mekanikens gyllene regel, det som sparas i kraft förloras i väg. Aktiviteten avslutas med att barnen utmanas i att bygga en enkel vevkonstruktion i Lego. Lämplig aktivitet för åk 3.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

Sidansvarig: Oscar Axelsson