Instagram logotyp
Visa sidor för...

ÅK F-3:

Aktiviteter för årskurs F-3 i grundskolan.

Välkommen med din anmälan.

  • NYHET: FLYGANDE FÅGEL


    Eleverna bygger och programmerar en mekanisk fågel som gör ljud och flaxar med vingarna när den aktiveras genom att man med handen vickar fågeln uppåt och nedåt för att höja och sänka dess huvud.
    Vi tittar på hur mekaniken är uppbyggt och hur en hävstång fungerar.

    Under programmet bekantar sig eleverna med rörelsesensor och vippsensor. Genom enkla programmeringsövningar lär de sig grunderna i blockprogrammering.


    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • TRAKTORLASTARE


    En traktorlastare är uppbyggd på ett mycket smart sätt. Den gör det möjligt att transportera stora fyllda vattentunnor utan att vattnet töms ur.

    Klassen bygger med Lego Technic material en så kallad parallelföring - mekaniken som låter en last lyftas utan att dess vinkel i relation till markplanet ändras.
    Programmet fokuserar på att lära ut hur de enstaka mekaniska delarna samspelar och innehåller ingen programmering.

    Som avslutning sätter eleverna ihop en enkel modell av en parallellföring utav glasspinnar och påsnittar för att ta hem.


    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • JÄTTEN


    En trasdocka av Lego ska väckas till liv med hjälp av programmering. Hur många sekunder behöver motorn snurra för att Lego figuren ska komma upp och står upprätt? Vilken sorts mekanik används för lyften? Vad är en remskiva och hur måste den vara utformad?Det är frågor som tas upp i skolprogrammet ”Jätten”.Klassen bygger med Lego WeDo materialet efter instruktioner. Den färdiga byggsatsen programmeras sedan med ett enkelt blockprogrammeringsprogram i datorn. 
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • HUR TÄNKER EN DATOR


    Programmet vänder sig till F-klass och erbjuder en introduktion i enkel programmering. Vi börjar med praktiska övningar som visar hur en dator sorterar, vilket språk den förstår och hur den försöker att lösa problem.
    Under aktiviteten programmerar barnen en mänsklig robot och lär på så vis känna två av programmeringens grundläggande principer.
    Inför aktiviteten får klassen hemskickat ett antal övningar som eleverna kan göra gemensamt i klassrummet för att förbereda sig på temat programmering.
     
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • MASKINER SOM SNURRAR


    Barnen undersöker, bygger och programmerar mekanismer som drivs av remmar och kugghjul. Vad händer när remmen läggs på rakt och korsvis? Hur får jag ett kugghjul att snurra så snabbt som möjligt? I aktiviteten jobbar barnen först med färdiga instruktioner och tar sedan fram egna konstruktioner.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • RYTANDE LEJON:


    Barnen bygger och programmerar ett lejon av Lego som har både rörelsesensor och vippsensor. Aktiviteten handlar om hur man använder digitala verktyg och tekniska system. Den avslutas med en utmaning. 
    Lämplig aktivitet för grupper som besöker Teknikcentret för första gången.

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • KONSTRUKTÖR OCH PROGRAMMERARE:


    Barnen får prova på två yrken. Som konstruktör bygger barnen först efter ritning. Den rörliga legokonstruktionen programmeras. Aktiviteten avslutas med en utmaning, där yrkena praktiseras. Lämplig aktivitet för grupper som varit i Teknikcentret tidigare.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • DE MÄKTIGA FEM:


    En introduktion där barnen undersöker enkla maskiner hävstången, hjulet, blocket, lutande planet, kilen med hjälp av kraften och tyngden av sina egna kroppar. Experimenten visar mekanikens gyllene regel, det som sparas i kraft förloras i väg. Aktiviteten avslutas med att barnen utmanas i att bygga en enkel vevkonstruktion i Lego. Lämplig aktivitet för åk 3.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

Sidansvarig: Oscar Axelsson