Instagram logotyp
Visa sidor för...

HUR TÄNKER EN DATOR

Beskrivning:

Programmet vänder sig till F-klass och erbjuder en introduktion i enkel programmering. Vi börjar med praktiska övningar som visar hur en dator sorterar, vilket språk den förstår och hur den försöker att lösa problem.
Under aktiviteten programmerar barnen en mänsklig robot och lär på så vis känna två av programmeringens grundläggande principer.
Inför aktiviteten får klassen hemskickat ett antal övningar som eleverna kan göra gemensamt i klassrummet för att förbereda sig på temat programmering.

Tidsomfattning:
Cirka 2,5 timmar.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas:

Teknik

• Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda och fungerar samt hur de är utformade och kan förbättras.

• Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag.

Anmälan:

Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 24 augusti klockan 23.59.

Genom att klicka på "Skicka anmälan" godkänner jag att Campus Värnamo och Teknikcenteret sparar mina uppgifter som jag fört in i formuläret ovan. Uppgifterna kommer att användas till att administrera och informera om denna och andra aktiviteter i Teknikcentret.

Webbansvarig: Enikö Olsson
Sidansvarig: Silke Matussek