Instagram logotyp
Visa sidor för...

TRAKTORLASTARE

Beskrivning:

En traktorlastare är uppbyggd på ett mycket smart sätt. Den gör det möjligt att transportera stora fyllda vattentunnor utan att vattnet töms ur.

Klassen bygger med Lego Technic material en så kallad parallelföring - mekaniken som låter en last lyftas utan att dess vinkel i relation till markplanet ändras.
Programmet fokuserar på att lära ut hur de enstaka mekaniska delarna samspelar och innehåller ingen programmering.

Som avslutning sätter eleverna ihop en enkel modell av en parallellföring utav glasspinnar och påsnitar för att ta hem.

Tidsomfattning:
Cirka 2,5 timmar.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas:

Teknik

• Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda och fungerar samt hur de är utformade och kan förbättras.

• Några vanliga föremål där enkla mekanismer som hävstänger och länkar används för att uppnå en viss funktion, till exempel föremål på lekplatser och husgeråd av olika slag.

Anmälan:

Det finns 5 lediga platser kvar. Sista anmälningsdag är den 18 september klockan 23.59.
Anmälan till skolaktivteter - årskurs F-3

T.ex. 2c

Anmäler intresse till följande aktiviteter: * (obligatorisk)
Anmäler intresse till följande aktiviteter:

Dagar som passar oss bäst: * (obligatorisk)
Dagar som passar oss bäst:

Genom att klicka på "Skicka anmälan" godkänner jag att Campus Värnamo och Teknikcenteret sparar mina uppgifter som jag fört in i formuläret ovan. Uppgifterna kommer att användas till att administrera och informera om denna och andra aktiviteter i Teknikcentret.

Webbansvarig: Enikö Olsson
Sidansvarig: Silke Matussek