Breakdans-optik
Eleverna startar en ”Breakdansare” med hjälp av optik.
Eleverna diskuterar och testar hur ljus bryts genom olika optiska glas med hjälp av laserljus och optiska linser. Eleverna bygger breakdansaren i LEGO Spike och synkroniserar motorrörelserna med blockprogrammering så att den rör sig i takt.
Slutuppdraget är att starta Breakdansaren med hjälp av ljus från optikglasen.
Tidsomfattning
Cirka två timmar och trettio minuter.
Anmälan
Anmäl i formuläret nedan
Sista anmälningsdag
2024-08-16
Antal deltagare
17/40
2024-08-16
Antal deltagare
17/40
Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 16 augusti klockan 23.30.
Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas
Tekniska lösningar
- Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.
- Föremål som innehåller rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
- Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
- Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.
- Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Fysiken i naturen och samhället
- Hur ljus och ljud breder ut sig och kan reflekteras.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller
Algebra
- Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.
Geometri
- Grundläggande geometriska två- och tredimensionella objekt samt deras egenskaper och inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt, såväl med som utan digitala verktyg.
Frågor besvaras av
Skriv ut sidan