Lek med föremål
Vi välkomnar dig och din klass till Lek med föremål som passar för årskurs fem. Ett program där eleverna får lära sig att programmera i LEGO Education SPIKE Prime och använda sensorer för att styra och interagera med föremål på en bana.
Mer information och anmälan hittar du längre ner på sidan.
Vi samtalar under aktiviteten om hur en avståndssensor kan användas för att mäta avstånd. I slutet av aktiviteten kommer eleverna att kunna programmera körningsbasen så att den hämtar och lämnar fyra LEGO-klossar på olika avstånd.
Tidsomfattning
Cirka två timmar och trettio minuter.
Anmälan
Anmäl i formuläret nedan
Sista anmälningsdag
2024-08-16
Antal deltagare
17/40
2024-08-16
Antal deltagare
17/40
Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 16 augusti klockan 23.30.
Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas
Tekniska lösningar
- Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.
- Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
- Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
- Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller
Algebra
- Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.
Geometri
- Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta
Frågor besvaras av
Lena Bjuvensjö
Teknikinspiratör Teknikcenter
Skriv ut sidan