Nyhet - Trasig

Vi välkomnar dig och din klass till LEGO Spike Trasig som passar för årskurs sex. Ett program där eleverna får lära sig att ta reda på varför ”CNC-maskinen” inte fungerar och lagar den.

Mer information och anmälan hittar du längre ner på sidan.

#teknikärkul - LEGO Spike Trasig

Under skolprogrammet kommer vi att samtala om varför man lagar saker som går sönder, att en maskin består av olika delar och att maskinens hastighet kan regleras med växlar.

Eleverna bygger en ”CNC-maskin” efter bygginstruktion och kör programmet i LEGO SPIKE. Något går fel vid testkörningen och eleverna felsöker och reparerar maskinen.

Aktiviteten avslutas med att eleverna programmerar maskinen så att den styrs med hjälp av en färgsensor.

Tidsomfattning

Cirka två timmar och trettio minuter.

Anmälan din klass till Trasig

Anmäl dig idag, dock senast den 16 januari.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, till exempel vid användning av elektricitet och vid överföring av information i digitala miljöer.
  • Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.

Tekniska lösningar

  • Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.
  • Föremål som innehåller rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
  • Hur hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel skal, armering och fackverk. Material som används i hållfasta och stabila konstruktioner

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
  • Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.


  • Krafter och rörelser som kan observeras och mätas i vardagssituationer.
  •  
  • Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar
  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.
  • Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

Frågor besvaras av

Lena Bjuvensjö

Lena Bjuvensjö
Teknikinspiratör Teknikcenter

Text

Skriv ut sidan

Sidansvarig


Oscar Axelsson
oscar.axelsson@varnamo.se
Uppdaterad: 2021-12-17