Superstädning
Elever får testa effektiviteten hos två olika griptångsmodeller och avgöra vilken design som är bäst utifrån specifika testkriterier.

Vi kommer att diskutera olika strategier för problemlösning i vardagssituationer där saker behöver sorteras på olika sätt. Eleverna kommer programmera griptången med enkel programmering i LEGO Education SPIKE Prime.
Vi avslutar med presentation av problemlösningar och konstruktioner som eleverna har gjort utifrån griptångsmodellerna.
Tidsomfattning
Cirka två timmar och trettio minuter.
Anmälan
Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Vanliga tekniska system i hemmet och samhället, till exempel nätverk för datakommunikation, vatten- och avloppssystem samt system för återvinning. Några delar i systemen och hur de samverkar.
Tekniska lösningar
- Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning.
- Vardagliga föremål som består av rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
- Hur olika komponenter samverkar i enkla tekniska system.
- Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar
Arbetsätt för utveckling av tekniska lösningar
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
- Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg.
- Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.
Frågor besvaras av

Lena Bjuvensjö
Teknikinspiratör Teknikcenter
Skriv ut sidan