Matautomat
Ett skolprogram som passar för årskurs sex. Eleverna bygger en matautomat med färg- och avståndssensorer. De programmerar i LEGO Education SPIKE Prime och använda sensorer för att styra matautomaten.
![](/images/18.2dcc089e1870e9ed64a5406/1684747787800/matautomat_870x400%20(002).jpg)
Under aktiviteten samtalar vi om när färg- och avståndssenor används i det vardagliga livet.
I slutet av aktiviteten kommer eleverna att programmera matautomatens färg- och avståndssensorer så att den levererar rätt vara.
Tidsomfattning
Cirka två timmar och trettio minuter.
Anmälan
Anmäl i formuläret nedan
Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas
Tekniska lösningar
- Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar, till exempel i en cykel eller i ett enkelt produktions- eller transportsystem.
- Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
- Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
- Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Algebra
- Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.
Frågor besvaras av
![Lena Bjuvensjö](/images/18.6f76a31218d3ca8b70d1a60/1707811917205/Lena_nya_208x208.jpg)
Lena Bjuvensjö
Teknikinspiratör Teknikcenter
Skriv ut sidan