Tjuvlarm

Ett skolprogram som passar för årskurs sex. Eleverna får på ett kreativt sätt lära sig hur en elkrets fungerar samt en introduktion till
BBC micro:bit.


#teknikärkul - Tjuvlarm med Micro:bit

Under aktiviteten samtalar vi om säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, hur kan vi skyddar oss mot inbrotttjuvar i våra hem. Eleverna kopplar in ett tjuvlarm på en dörr och programmerar larmet med BBC micro: bit.

Tidsomfattning

Cirka två timmar och trettio minuter.

Anmälan

Anmälan i formuläret nedan

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö. Hur systemen har förändrats över tid och några orsaker till detta.
  • Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i vardagen, till exempel vid överföring av information i digitala miljöer.

Tekniska lösningar

  • Hur några komponenter i vanliga tekniska system benämns och samverkar.
  • Några av datorns delar och deras funktioner, till exempel processor och arbetsminne. Hur datorer styrs av program och kan kopplas samman i nätverk.
  • Tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse, till exempel larm och belysning. Begrepp som används i samband med detta.

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
  • Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.
  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.

Frågor besvaras av

Lena Bjuvensjö

Lena Bjuvensjö
Teknikinspiratör Teknikcenter

Skriv ut sidan