Expresskö
Ett skolprogram där eleverna lär sig att bygga och programmera en enkel biljettkontroll i LEGO.
Programmet passar bäst för årskurs två.
Eleverna bygger en entré till en nöjespark i det nylanserade materialet LEGO essentials. Entrén utrustas med en automatisk biljettkontroll. Den består av en färgsensor som känner av olika typer av biljetter och en lampa som ger signal för inträde.
Eleverna programmerar anordningen och testkör den.
Som slutprojekt ska en lampa blinka i olika färgglada mönster. Här kan eleverna använda sina nyvunna programmeringskunskaper.
Tidsomfattning
Cirka två timmar och trettio minuter.
Anmäl din klass till Skolprogrammet Expresskö
Det är begränsat antal platser vilket innebär att det är först till kvarn som gäller.
Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas
- Material för konstruktionsarbete. Materialens egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas.
- Egna konstruktioner där man använder enkla mekanismer.
- Styrning av föremål med programmering.
- Hur några föremål i elevernas vardag används och fungerar. Enkla mekanismer, till exempel i verktyg och leksaker av olika slag. Begrepp som används i samband med detta.
- Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.
Frågor besvaras av
Lena Bjuvensjö
Teknikinspiratör Teknikcenter
Skriv ut sidan