Klassisk karusell

Ett skolprogram där barnen lär sig att programmera en enkel karusell i LEGO Spike Essentials.

Programmet passar bäst för årskurs två.

#teknikärkul - eleverna bygger en karusell i LEGO Spike Essentials

För att en karusell ska vara roligt för alla, är det bra om hastigheten går att anpassa till personerna som vill åka. Väldigt små barn eller stora men försiktiga barn vill hellre ha en lugn åktur. Äldre eller våghalsiga barn vill slungas snabbt åt alla möjliga håll.

Om en och samma karusell ska kunna erbjuda åkturer med olika karaktär, behövs flera programmeringar. Att skapa dessa programmeringar är uppdraget för eleverna.

Tidsomfattning

Cirka två timmar och trettio minuter.

Anmälan din klass till Skolprogrammets namn

Anmäl dig idag.
Det är begränsat antal platser vilket innebär att det är först till kvarn som gäller.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas

  • Material för konstruktionsarbete. Materialens egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas.
  • Egna konstruktioner där man använder enkla mekanismer.
  • Styrning av föremål med programmering.
  • Hur några föremål i elevernas vardag används och fungerar. Enkla mekanismer, till exempel i verktyg och leksaker av olika slag. Begrepp som används i samband med detta.
  • Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.
  • Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.

Frågor besvaras av

Skriv ut sidan