Pariserhjul
Ett skolprogram där eleverna lär sig att bygga och programmera ett pariserhjul i LEGO Spike Essentials. Programmet passar bäst för årskurs två.
En alltför enkel programmering ger dem åksugna LEGO gubbarna inte tid att stiga på Pariserhjulet. Eleverna förbättrar programmeringen så att på- och avstigning är möjligt. Dessutom lägger barnen på musik och ljuseffekter under färden.
Tidsomfattning
Cirka två timmar och trettio minuter.
Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas
- Hur några föremål i elevernas vardag används och fungerar. Enkla mekanismer, till exempel i verktyg och leksaker av olika slag. Begrepp som används i samband med detta.
- Material för konstruktionsarbete. Materialens egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas.
- Egna konstruktioner där man använder enkla mekanismer.
- Styrning av föremål med programmering.
- Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.
- Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt objekten klot, kon, cylinder och rätblock. Egenskaper hos dessa objekt och deras inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt.
Anmälan din klass till Grottbilen
Anmäl dig idag.
Det är begränsat antal platser.
Frågor besvaras av
Lena Bjuvensjö
Teknikinspiratör Teknikcenter
Skriv ut sidan